Wakan Tanka me čuje
|
"Wakan Tanka, Veliki Duh, u svim je stvarima:
on je u zraku koji dišemo. Veliki Duh naš je otac, a zemlja je naša majka. Ona
nas hrani; ono što stavimo u nju, ona nam vraća."
Velika Grmljavina (Bedagi), Wabanaki
Algonquin
"Iz Wakan Tanke, Velikog Misterija, dolazi sva
snaga. Wakan-Tanka daje svetom čovjeku mudrost, moć liječenja i izrade svetih
čini. Čovjek zna da je sve ljekovite biljke dao Wakan-Tanka; zato su svete. Tako
je i bizon svet, jer je dar Wakan-Tanke."
Željezna Ploča, Oglala
Sioux
"Sve što Indijanac radi je u krugu, a to je
zato što snaga svijeta uvijek djeluje u krugovima, i sve pokušava biti okruglo…
Nebo je okruglo, a čuo sam da je i Zemlja okrugla poput lopte, a takve su i sve
zvijezde. Vjetar, kad je najmoćniji, vitla. Ptice grade gnijezda u krugovima,
jer njihova je vjera ista kao i naša… čak i godišnja doba u svojoj izmjeni čine
veliki krug i uvijek se ponovo vraćaju tamo gdje su bila. Čovjekov život je krug
od djetinjstva do djetinjstva i tako je u svemu u čemu se snaga kreće."
Crni Los, Oglala
"Liječio sam snagom koja je dolazila kroz mene.
Naravno, nisam ja bio taj koji liječi, bila je to snaga iz izvanjskog svijeta,
vizije i ceremonije učinile su od mene samo rupu kroz koju dolazi snaga
dvonošcima. Da sam mislio kako ja to sam činim, rupa bi se zatvorila i nikakva
snaga ne bi mogla proći. Tada bi sve što bih ja mogao učiniti bilo
budalasto."
Crni Los, Oglala
"Kad čovjek učini nešto vrijedno divljenja,
kažemo da je to čudesno; no gledajući izmjene dana i noći, Sunce, Mjesec i
zvijezde na nebu, promjenu godišnjih doba na zemlji, s plodovima što zriju,
moramo shvatiti da je to djelo nekoga moćnijeg od čovjeka."
Onaj Koga Gone Medvjedi, Santee-Yanktonai
Sioux
"U srcima svih nas postoji skrivena cesta kojom se rijetko putuje, a koja vodi do nepoznatog, tajnog mjesta. Stari su ljudi doista voljeli zemlju, na njoj su sjedili ili počivali i osjećali da su blizu majčinske snage. Svoje su tipije gradili na zemlji, a svoje oltare od zemlje. Zemlja je umirivala, snažila, pročišćavala i liječila. Zbog toga stari Indijanac još uvijek sjedi na zemlji, a ne ustaje i ne odvaja se od njenih snaga koje život daju. Za njega sjediti ili ležati na zemlji znači moći razmišljati dublje i osjećati snažnije. On može jasnije proniknuti u misterije života i doći u bliži odnos sa životom oko sebe."
Luther Medvjed Koji Stoji, Oglala
Sioux
"Rođen sam u preriji, gdje vjetar puše
slobodno, gdje nema ničega što bi prelamalo svjetlost Sunca. Rođen sam tamo gdje
nema ograda i gdje sve slobodno diše… Poznajem svaki potok i svako stablo između
Rio Grande i Arkanzasa. Lovio sam po toj zemlji. Živio sam kao moji očevi prije
mene, i poput njih, živio sam sretno."
Deset Medvjeda, Yamparethka Comancha
"Ja sam crveni čovjek. Da je Veliki duh htio da
budem bijel, učinio bi me takvim. U tvoje je srce stavio jedne želje i planove,
u moje srce druge. Svaki je čovjek dobar u njegovim očima. Orlovi ne moraju biti
vrane. Mi smo siromašni, ali slobodni. Nijedan bijelac ne nadzire naše korake.
Ako moramo umrijeti... umrijet ćemo braneći svoja prava."
Bik Koji Sjedi (Tatanka
Yotanka), Hunkpapa Sioux
"Mi nismo tražili od vas, bijelih ljudi, da
dođete ovdje. Veliki Duh dao nam je ovu zemlju kao dom. Vi ste imali svoju
zemlju. Mi vas nismo dirali. Veliki Duh dao nam je puno zemlje da na njoj
živimo, dao nam je bizone, jelene, antilope i drugu divljač. Ali vi ste došli
ovdje; vi nam uzimate zemlju, vi ubijate našu divljač, i nama je teško živjeti.
Sad nam kažete da radimo za život, ali nas Veliki Duh nije tjerao da radimo, već
da živimo od lova. Vi, bijeli ljudi, možete raditi ako želite. Mi se ne miješamo
u vaše poslove, a vi nas pitate zašto ne želimo postati civilizirani. Mi ne
želimo vašu civilizaciju! Mi želimo živjeti poput naših očeva i očeva naših
očeva."
Ludi Konj, Oglala
Sioux
"Bijelci su uvijek pokušavali prisiliti
Indijance da napuste svoj način života i da žive poput njih – da se bave
zemljoradnjom i teško rade. Ali Indijanci nisu znali kako to činiti, a nisu to
ni željeli. Da su Indijanci pokušali natjerati bijelce da žive poput Indijanaca,
bijelci bi se opirali, a tako je bilo i s mnogim Indijancima."
Veliki Orao (Wamditanka), Santee
Sioux
"...Tražite od nas da odaberemo neko drugo
pogodno mjesto umjesto ovog ovdje, gdje oduvijek živimo. Vidite li ono groblje
tamo? Tamo počivaju naši očevi i naši djedovi. Vidite li onu planinu, Orlovo
Gnijezdo, tamo, i planinu Zečja Rupa? Kada ih je Bog stvorio, podario nam je ovo
mjesto. Oduvijek smo ovdje. Ne zanima nas ni jedno drugo mjesto... Oduvijek smo
ovdje živjeli. Radije bismo umrli ovdje. Naši očevi su ovdje umrli. Ne možemo ih
ostaviti. Naša djeca su ovdje rođena. Kako sada možemo otići odavde? Ako nam i
date najbolje mjesto na svijetu, za nas ono ne može biti tako dobro kao ovo
ovdje... Ovo je naš dom... Mi nigdje drugdje ne možemo živjeti. Ovdje smo rođeni
i naši su očevi ovdje pokopani... Želimo ovo mjesto, a ne neko
drugo..."
Cecilio Crnozubi, Kalifornijski
Indijanci
"Uskoro će doći vrijeme kad će moje unuče
čeznuti za zovom gnjurca, mesom lososa, šapatom iglica omorike, ili krikom orla.
Ono se neće sprijateljiti ni sa jednim od ovih bića, a kad ga srce zaboli od
čežnje, proklet će me. Jesam li sve učinio kako bih sačuvao zrak svježim? Jesam
li se dovoljno brinuo o vodi? Jesam li ostavio orla da se slobodno vine u
visinu? Jesam li učinio sve za ljubav svog unučeta?"
Dan George, Salish
"Naše je uvjerenje da je ljubav prema
posjedovanju slabost koju treba nadvladati. Ona privlači materijalni dio, a ako
joj se dozvoli, s vremenom će poremetiti čovjekovu duhovnu ravnotežu. Zbog toga
djeca zarana moraju naučiti ljepotu darežljivosti. Uči ih se da daju ono što
najviše vole, kako bi mogli osjetiti radost davanja."
Ohiyesa (Charles Alexander
Eastman), Wahpeton Santee Sioux
"Indijanci nisu imali pisane zakone. Običaji
koji su se prenosili iz generacije u generaciju bili su jedini zakoni koji su ih
vodili. Svatko se mogao ponašati drugačije od onoga što se smatralo ispravnim
ako je tako odlučio, ali bi ga zbog takvih djela narod osudio… Taj strah od
osude djelovao je kao moćna spona koja povezuje sve u jednu društvenu, časnu
cjelinu."
George Copway, Ojibwa
"Pohvala, laskanje, prenemaganje i prazne
riječi nisu bile dio uljudnosti Lakota Indijanaca. Prenemaganje se smatralo
neiskrenim, a onaj tko neprestance govori nepristojnim i lakomislenim. Razgovor
se nikad nije započinjao odjednom, niti užurbano. Nitko nije ishitreno
postavljao pitanje, ma koliko važno ono bilo, i nikoga se nije požurivalo na
odgovor. Stanka za razmišljanje bila je uistinu uljudan način razgovaranja.
Tišina je kod Lakota Indijanca imala značenje, a poklanjanje trenutka tišine
sugovorniku i vlastiti trenutak tišine prije govora, bili su izraz istinske
uglađenosti i uvažavanja pravila da 'misao dolazi prije govora'".
Luther Medvjed Koji Stoji, Oglala Sioux
"Kakvim to jezikom govore bijelci kad mogu učiniti da ispravno izgleda pogrešno, a pogrešno ispravno?"
Crni Sokol, Sauk
"Govorite jasno tako da vaše riječi mogu ući u naša srca poput Sunčeve svjetlosti. Govorite, bijelci. Ja neću lagati vama, nemojte ni vi meni."
Cochise, Chiracahua Apache
"Mudar čovjek duboko vjeruje u tišinu – znak savršene ravnoteže. Tišina je potpuna uravnoteženost tijela, uma i duha. Onaj tko uspije ostati miran i netaknut olujama postojanja - da mu list ne zatreperi na stablu, niti se valić pokrene na površini sjajnog jezera – ima, po shvaćanju mudraca, savršen odnos i način života. Tišina je temelj karaktera."
Ohiyesa (Charles Alexander
Eastman), Wahpeton Santee Sioux
"Posebno odijevanje u pripremi za bitku nije zbog uvjerenja da će to pomoći borilačkoj sposobnosti. Ono je priprema za smrt, u slučaju da do nje u sukobu dođe. Indijanac želi izgledati najbolje kad ide u susret Velikom Duhu, tako da se posebno odijeva u slučaju prijeteće opasnosti kod nadolazeće bitke ili bolesti i ozljede u mirnim vremenima."
Drvena Noga, Cheyenne
"Živi svoj život tako da strah od smrti nikad
ne uđe u tvoje srce. Ne opterećuj nikoga zbog njegove vjere, poštuj tuđa
mišljenja, i traži da oni poštuju tvoje. Voli svoj život, usavršavaj ga i
uljepšavaj sve oko sebe. Nastoj živjeti dugo i u službi svog naroda. Pripremi
uzvišenu pjesmu smrti za dan kada ćeš prijeći na drugu stranu.
Uvijek pozdravi prijatelja kad ga sretneš ili prolaziš pored njega, čak i pored stranca na osamljenom mjestu. Poštuj sve ljude i ne klanjaj se nikome.
Kad se ujutro ustaneš, zahvali se za hranu i radost življenja. Ako tome ne vidiš razloga, greška je jedino u tebi. Ne iskorištavaj nikoga i ništa, jer to pretvara mudrace u budale i zarobljava duh vizije."
Uvijek pozdravi prijatelja kad ga sretneš ili prolaziš pored njega, čak i pored stranca na osamljenom mjestu. Poštuj sve ljude i ne klanjaj se nikome.
Kad se ujutro ustaneš, zahvali se za hranu i radost življenja. Ako tome ne vidiš razloga, greška je jedino u tebi. Ne iskorištavaj nikoga i ništa, jer to pretvara mudrace u budale i zarobljava duh vizije."
Tecumseh, Shawnee