ponedjeljak, 14. studenoga 2011.

ČETIRI ELEMENTA ČOVJEKA

DAVORKA I NJEN SVIJET

ČETIRI ELEMENTA ČOVJEKA

Četiri elementa: zemlja, zrak, voda i vatra su osnovne konstante čovjeka. To su simboli i u tom smislu se mogu razumjeti kao tijelo, razum, svijest i osjećaji. Uspije li čovjeku ta četiri elementa u sebi dovesti u harmoničan sklad, tada se očituje i peti element, takozvana kvintesencija ili "quinta essentia". Tek s petim elementom čovjek postaje ono što bi ustvari trebao biti.


SIMBOLIKA ČETIRI ELEMENTA

U materijalnom svijetu sve manifestacije imaju svoje porijeklo u Cetiri Elementa koje nazivamo u spisima Ruže i Križa takoder i "Principima". Covjek podliježe tim principima kao što je to vec izrazio Paracelsus: "Cetiri Elementa oblikuju Makrokozmos kao i covjeka. On je Mikrokozmos, ekstrakt iz svih zvijezda i planeta na firmamentu, ali on je isto iz Zemlje, Zraka, Vode i Vatre." Ispitat cemo svaki od ova cetiri principa i prikazati kako ih tumaci tradicija pripadnika Ruže i Križa.

Kao što je naša majka Zemlja, tako je i Element ZEMLJA simbol majcinskog djelovanja. Ona daruje život i održava ga u njegovim izražajnim oblicima. U istocnoj i zapadnoj tradiciji Zemlja je simbol za plodnost i zacece. Po prirodi ona hrani i štiti. U grckoj mitologiji bila je povezana s božicom Geom. Ona je bila udata za Urana, boga neba i rodila je sva božanstva. Hesiod ju naziva "Majkom svih bogova". Kasnije su iz nje proizašli covjek, a onda životinje.

Zemlja je kolijevka cetiri prirodna carstva koja su prožeta u razlicitim stupnjevima s Univerzalnom Dušom. Uz pomoc tri druga Elementa Zemlja je u mogucnosti manifestirati život u najrazlicitijim stvorenjima. S ontološkog gledišta ona je univerzalna supstancija, "Prima Materija" s kojom je Stvoritelj nacinio covjeka iz gline. U Bibliji je Zemlja prikazana onim mjestom, gdje je Adam pao u materiju i odakle se on vraca u svoje izvorno stanje.

(...)

VODA je simbol procišcenja. Zna se da su Eseni kao prvi prakticirali krštenje i pri tome covjeka uronili potpuno u vodu. Pretpostavljalo se da je taj postupak fizicki i psihicki potpuno procistio covjeka i on je mogao uskrsnuti u novi život. Budisti gledaju u vodi princip milosti: spiritualno bice covjeka može se svjesno vratiti u kozmicki ocean odakle je jednom došlo. U taoizmu voda je simbol za mudrost; ona je slobodna i ima svoj jednostavan tijek. U hebrejskoj i kršcanskoj tradiciji Voda je simbol za Stvaranje i oblikovanje svih stvari.

U svim svetim spisima izvješcuje se da su Nomadi gledali izvore vode kao mjesta radosti, ushicenja i molitve. U njihovoj blizini održavali su se važni susreti koji su se cesto nazivali "Božjom providnošcu". Opcenito su izvori i rijeke bili odlucujuci za gradnju nastambi, jer bez vode nema života. Voda je stoga postala bitnim cimbenikom socijalizacije. Takoder se i danas nalaze mnoga mjesta na obali mora, jezera i u blizini rijeka.

(...)

Poznato je da se ZRAK sastoji medu ostalim iz kisika, ali takoder iz kozmicke Esencije koja prožima naš zrak sa svih strana svemira. Covjek ne bi mogao živjeti bez te Esencije, jer je ona neminovna za naš fizicki i psihicki život. Proces disanja ima dvije faze: udisanje i izdisanje, jang i jin, kojima se pripisuju pozitivni i negativni polaritet. Ono što se odnosi na "Božji Odem" naziva se u mnogim religijama i tradicijama "dah Božji" i smatra simbolom za akt Stvaranja svijeta. Disanje se s pravom povezuje s govorom i podsjeca nas na to da možemo govoriti samo uz pomoc disanja.

Kao povezni element izmedu Zemlje i neba, Zrak simbolizira dušu koja se uzdiže za vrijeme molitve i meditacije. Zrak predstavlja takoder i uspon u spiritualni svijet u trenutku smrti kad duša napušta fizicko tijelo kako bi dostigla spiritualnu razinu koja odgovara njenom stupnju razvoja. U širem smislu princip Zraka takoder stoji i za svijest te želju da se teži za najvišim mogucim idealima. Zanimljivo je da se duša i ljudska svijest cesto prikazuju s golubicom koja leti u smjeru neba.

(...)

U najrazvijenijim epohama evropske antike Vestalke su cuvale "Svetu Vatru" u Templima kako bi simbolizirale Božju prisutnost. VATRA se u ono vrijeme kao i u vecini religija današnjeg vremena gleda kao najveci cimbenik regeneracije i nalazi se i u kršcanskoj ezoteriji: "Igne Natura Renovatur Integra" - "Vatra potpuno obnavlja prirodu". U liturgiji katolicke crkve Vatra stoji za prosvjetljenje koje je npr. Krist dodijelio Apostolima za vrijeme Duhova i tamo poprimila oblik plamenih jezika. "Vjecno svjetlo", koje se u katolickoj crkvi nikada ne gasi, simbolizira Božju prisutnost u tom svetom prostoru.

Za misticare i naravno za pripadnike Ruže i Križa zemaljska vatra jest simbol za božansku Vatru koja gori u našoj nutrini i koju bi s najvecom pažnjom trebali njegovati. Nedostatkom Vatre covjek postaje hladnim bicem bez emocija, bez ikakvog suosjecanja i bez božanskih osobina koje od njega cine "živucu dušu". Vatra može pretvoriti naše pogreške u suprotno, dakle u vrline. Drugacije izraženo: kroz procišcavajucu snagu Vatre možemo uspješno provesti našu unutarnju alkemiju.

(...)

Svaki od Cetiri Elemenata ima samostalnu simboliku, ali možemo ih medusobno povezati i nadopunjavajuce raditi s njima. Tako Zemlja, Zrak, Voda i Vatra tradicionalno odgovaraju onom što nazivamo cetiri strane svijeta, cetiri godišnja doba, cetiri prirodna carstva (mineralno, biljno, životinjsko i ljudsko), cetiri razine covjeka (tijelo, intelekt, osjecaji, spiritualnost), cetiri faze ljudske svijesti (objektivna, subjektivna, podsvjesna i kozmicka) i cetiri životna ciklusa (starost, mladost, djetinjstvo, odraslo doba). Može se dakle reci da se ovdje radi o cetverostrukom zakonu.

Cetiri Elementa imaju osim toga inicijacijsku dimenziju i odnose se na bitne stupnjeve koje covjek treba dostici na svojoj spiritualnoj stazi. Zemlja je simbol za fizicke i materijalne kušnje kojima smo izloženi u svakodnevnom životu. Zrak stoji za želju da se izdigne, jer svaki covjek tijekom svog razvoja to osjeca. Voda je simbol za procišcenje. U nesavršenom covjeku jednom se pojavljuje potreba posvetiti se usavršavanju. U konacnici Vatra predstavlja prosvjetljenje koje se covjeku dodjeljuje kad je dostigao odgovarajucu unutarnju zrelost.

Prema ovom gledištu život svakog covjeka vodi do Inicijacije koja njegovu dušu suocava sa simbolikom ova Cetiri Principa.

Iz knjige: "Pripadnici Ruže i Križa obznanjuju svoja ucenja.