Riječ mantra dolazi od sanskritskog manas, što znači: um i trayate (trâna), što znači: izbaviti. Doslovno tumačenje govori da je mantra uzrok smirenoumlja, da mantra može da zaštiti um od svake tjeskobe. (mananat trayate iti mantrah)
Mantra je vibracija, zvučna forma, dužine od jednog sloga do čitave poeme. Mantra može da se izgovara ili ponavlja u umu; drugim rečima meditacija na mantru može biti glasna ili umna. Primjarna svrha mantre nije komunikacija, prosto prenošenje ili objavljivanje neke informacije, nego je upotreba mantre ritualni čin. Mantru ne mora čuti niko drugi osim osobe koja je izgovara. Mantra je objava unutrašnjeg stanja. Svrha mantre je da promeni nešto u svijetu (magijski čin) ili da promjeni osobu (mistični čin).
Priče kažu da mantre mogu imati posebnu, čudesnu moć, koju može prizvati svako ko izgovori takvu mantru. Na primer "Sezame, otvori se" - Sezam se otvara svakome ko izgovori ovu formulu. Sa druge strane, ako i postoji neka posebna moć, ona može biti dostupna samo kvalificivanim osobama. Za ilustraciju, mantra može biti javna i tajna. Pretpostavlja se da tajna mantra već u sebi sadrži blagoslov ili moć koju svako može da prizove i zato se takva mantra krije, da ne bi dospela do pogrešnih osoba. Primer za takvu mantru je YHWH ili Ime Božije kod Jevreja, čiji je pravilni izgovor bio toliko zabranjen da je vremenom i zaboravljen. Sa druge strane, javne mantre su poznate svima, ali njihovo puno dejstvo može da zavisi od svjesti osobe, od toga koliko je znanje i stepen duhovne spoznaje osobe. Tada samo kvalificiraana osoba može imati koristi od mantre. Najčešći slučaj jeste da je mantra prosto molitva koja je dostupna svima i svako je pozvan da na svoj način izvuče najbolje što može iz te molitve.
Simbologija zvuka otkriva da zvuk ima efekat, bez obzira da li slušalac razumije značenje tog zvuka. Zato mantra-yoga kaže da nije neophodno da razumijemo prevod mantre da bi ona imala efekta, mada razumevanje pomaže potpunijoj realizacji mantre.
Dva najupečatljivija načina korišćenja mantre su kada se ona koristi kao magijska formula ili kao vjerska molitva. Svaka molitva je ujedno i vrsta mantre. Mantra je širi pojam od pojma molitve ili od pojma magijske formule. Zato ne smije biti nesporazuma ili uvrede ako neki indijac kaže da je molitva poput "Oče naš" vrsta mantre, jer tehnički to zaista i jeste tako.
Iako je u ovom širem smislu pojam mantre univerzalan, u svijetu se reč mantra vezuje samo za indijsku tradiciju i njen uticaj.
Ako se mantra sastoji od Božijeg Imena, tada se smatra da je mantra jednako vredna kao i sam Bog, tj. da je izgovaranjem mantre Bog prisutan u svom zvučnom obliku.
Savršeno ovladavanje mantrom je kada ona postane neprekidna, unutrašnja. Tehnika ponavljanja mantre naziva se đapa, što znači žuborenje, vodeni tok. Đapa je vrsta žrtvovanja ili askeze. Mantra-yoga kaže da je pri izgovaranju mantre najbitnije slušanje mantre. Slušanjem se ona apsorbuje, spušta u srce i tu spoznaje. Sličan metod je u Islamu poznat kao dhikr ili zikr.
Da bi bila duhovno efikasna, mantra mora da sadrži božanski elemenat - Božije Ime ili slog koji će predstavljati Boga ili Njegovu energiju. Otuda mnoge mantre počinju slogom Om, koji predstavlja Boga. Postoji sličnost između Om i Amen kada se Amen tumači kao Božije Ime. Magijske formule takođe sadrže reč Om, u nekom obliku, jer bez Božijeg prisustva ili Njegove energije ne bi postojao nikakav efekat. Otuda i ateistički mistici ili magovi slobodno koriste formule koje u sebi sadrže reč Om, jer iako znaju da se Om odnosi na nešto božansko, oni ga doživljavaju kao impersonalno, pa u ovom vidu to ne vređa njihov senzibilitet.
Sastojci mantre Mantra nije samo prosti zvuk. Neki od sastojaka mantre su šabda, sphota i biđa.
Šabda je zvuk u najširem smislu. Ipak ni tada se ne smatra da je šabda prosta buka, već ima i kreativni aspekt, ima moć. Na primer, ako tokom 12 godina yogi savršeno ispuni zavjet istinoljubivosti, satyam, stiče Vāk-siddhi - blagoslov ili mističnu moć da sve što kaže postane stvarnost.
U indijskoj tradiciji zvukom se naziva i ono što je za nas jedan širi pojam - vibracija. Po tome, zvuk nije samo ono što čujemo. Zvuk se zasniva na kretanju. Svaka vrsta kretanja, svaka vibracija, od makrokosmosa do subatomskih čestica ima svoj zvuk. Mi možemo čuti samo neke vibracije, neke vrste kretanja. Zvuk nije samo ono što se može čuti uhom, jer i ostala čula daju informaciju o nekoj vrsti kretanja, pa su miris, ukus, dodir... samo varijacije na temu kretanja, to su neke vrste kompleksnog zvuka. Zato se sluh u Indiji smatra najbitnijim čulom, zbog svoje suštine, dok osobe koje su više praktično orijentisane glavnim čulom smatraju vid.
Nada je još jedan širok pojam za zvuk. Nada može biti anahata i ahata. Ahata znači zvuk koji je proizvedem okidanjem ili lupanjem dva predmeta jedan o drugi. Anahata je zvuk koji nije nastao na takav način i u principu se pod anahata zvukom podrazumeva Om. Takav zvuk je potencijalan, nije manifestovan. To je kosmički zvuk koji nije posledica vibracije, već je uzrok vibracije, koja pak pokreće sav život. Ovaj zvuk mogu opaziti rišiji.
Još jedan termin je vak, što znači govor, glas, jezik. Personifikovan je u boginju Vāk i izvor je latinske reči vox, od koje dolazi reč vokal.
Sphota doslovno znači buknuti ili rascvetati se poput pupoljka. Odnosi se na smisao mantre. Mantra se tradicionalno predaje i prima kao blagoslov. Kada guru daje mantru, on to čini kao blagoslov, kao gest darivanja. Takav postupak u mantru ugrađuje sphotu, sastojak mantre koji učeniku omogućava da mantru shvati i realizuje. Sphota je sposobnost šabde da se rascveta i da je slušalac pojmi. Ako šabda daje teksturu stvaranju sveta, sphota je smisao i izvor tog stvaranja.
Biđa znači sjeme. Nekada se ili čitava mantra ili samo jedno ime mogu sažeti u biđa mantru.
Prema tradiciji, mantre nisu izmišljene, niti je moguće izmisliti mantru posebno za neku osobu. Nego su mantre sastavni deo kreacije i uloga rišija je bila da ih prenesu. Mantre su zato nešto poput gravitacije, nešto što postoji samo po sebi, samo je potreban neko da ih "otkrije".
Nema komentara:
Objavi komentar
DAVORKA I NJEN SVIJET