petak, 13. svibnja 2011.

mozda zista postojim.wmv

Tajnost duhovnog znanja

Već stoljećima, vlada nepisano pravilo da se visoko duhovno znanje/praksa prenosi isključivo kroz neposredni kontakt i razumijevanje odgovarajućeg učitelja i učenika. Zbog čega se to znanje i na koji način čuva u tajnosti? Da li postoji stvarna potreba za tajnost ili je to nepotrebno mistificiranje i uskraćivanje znanja?

Sveti spisi i tajnost

Postoji mnogo klasičnih ezoteričnih tekstova u kojima se navode principi duhovne prakse, ali oni us većinom toliko višeslojni i višeznačni, da je nekome bez "stručnog" vodstva i bez velikog iskustva na tom polju gotovo nemoguće sastaviti neku sliku od praktičnog značenja. Pa i sam Isus je poučavao u parabolama, tako da su Istinu mogli vidjeti samo neki, "odabrani" ljudi. Biblija je kao i ostali sveti spisi, prepuna parabola i obavijena velom tajni koje sadrže duboko ezoterično značenje. U drevnom tekstu Hathayogapradipika, autora Swatmaramayoginidre, govori se kako Yoga nije javna žena i kako tamo opisane prakse, treba čuvati u velikoj tajnosti. Međutim, stvarno stanje je takvo da su opisi tih tehnika toliko sažeti, da mogu služiti samo kao podsjetnik nekome tko već dobro poznaje tamo spomenute prakse, a nikako kao vodič za početnika. Kao primjer ezoteričnog značenja navedimo simbole koji se spominju u poznatom vedskom spisu Bhagavad Giti. Tragajući za unutarnjim značenjima u Bhagavad Giti, Ajruna tako postaje simbolom spiritualnog aspiranta koji teži prosvjetljenju/oslobođenju, kočija predstavlja fizičko tijelo, ceste osjetilne objekte koje opažamo, pet konja simbolizira pet osjetilnih organa, kočijaš je intelekt, a uzde koje kočijaš drži simbol su volje. Krishna predstavlja Boga koji postaje Arjuninim kočijašem (duhovni učitelj, Guru) umjesto intelekta. Da bi primio duhovno učenje/znanje, Arjuna svu svoju volju (uzde), predaje u ruke svog Guru-a (Krishne). Vidimo da se iza naizgled jednostavne vanjske priče, krije puno dublje, unutarnje značenje nad kojim se treba dobro zamisliti.

Razlozi za tajnost

Ako širite laži, one vam se karmičkim procesom vraćaju u tom smislu da niste u stanju vidjeti niti najočiglednije istine. Nasuprot tome, čovjeku koji je utemeljen u istinitosti, istina je očigledna. I kako on kaže, tako će se i obistiniti. Davanje istine u odmjerenijim manjim dozama može biti neophodno za neke ljude. Jer, integralna i temeljna/najviša istina bila bi prejaka za njih. Ako ih naglo zabljesnete, oni će zatvoriti oči za istinu i tako će im biti naneseno više štete nego koristi. Tako ni Avatar poput Ramakrishne, nije svom najnaprednijem učeniku Vivekanandi otkrio sva svoja saznanja koja je dobio (i potvrdio tako što ga je ispitivao u transu) o Vivekanandinom prošlom životu i njegovoj misiji u ovom životu.

Brbljavi papagaj je zatvoren u kavezu, dok druge ptice lete slobodno. Govoriti mnogo je izvor opasnosti. Nitko osim vas i vašeg Učitelja ne bi smio znati koju Mantru koristite. Na taj način se štitite od mogućih zlonamjernika koji bi taj podatak mogli iskoristiti da Vam naškode. Razlog zbog kojeg se ne treba hvaliti iskustvima i napretkom u svojoj duhovnoj praksi je da biste održali pozitivan unutrašnji napon za nastavak prakse. Naime, kad početnik ispriča sva svoja najveća spiritualna iskustva, on u nedostatku novih počinje lagati preuveličavajući stara i izmišljajući nova. Također, iscrpljuje energiju pričanjem, a sve manje usmjerava snagu u praktičan rad i primjenu teorije u praksi, sve dok ne zamijeni riječi za djela. Ako o svojoj spiritualnoj disciplini i napretku pričate neiskusnim osobama to će Vas sputavati u Vašem daljnjem razvoju jer Vas takve osobe ne mogu shvatiti i prihvatiti. Ako sjeme vaše spiritualne prakse nije dovoljno razvijeno, zaustavit će vas otrovni komentari tih osoba koje ne razumiju to što radite pa je i to također još jedan razlog za šutnju. (Dok je voćka mlada treba ju ograditi da ju životinje ne unište; kad izraste u veliko drvo stoka ga više ne može popasti niti mu zečevi oglodati koru.) Prednost je zato ako imate Učitelja. On može dobro razumjeti vaše izvještaje, jer je i sam prošao kroz ono kroz što vi sada prolazite. U odnosu na Učitelja, od vas se očekuje da izvještavate o svom napretku. Učitelju ne bi trebali tajiti čak i ono za što vas je drugi zamolio da čuvate u tajnosti. Barem u prvih godinu dana, nemojte drugima opisivati što radite, kako i zašto. Tehnike koje vi prakticirate mogu biti opće poznate i opisane u literaturi i Vi tu literaturu možete preporučiti drugima, ali je u pravilu (bar za početnike), bolje ne precizirati što točno radite. To bi moglo narušiti kontinuitet i intenzitet vaše prakse. Istovremeno, nemojte biti sebični. Pozovite ljude da se okoriste znanjima i praksom Yoge. Uključite druge u svoj život. Budemo li izolirani otoci, odumrijet ćemo. Da bi mogli drugima ispravno prenijeti tehnike, trebate biti vrlo kvalificirani, jer ako to ne učinite na nivou, to bi mogla biti šteta za te ljude koji će onda neke vrijedne stvari ocijeniti kao bezvrijedne. Mnoge stvari, mudraci čuvaju u tajnosti ne zato da bi neiniciranima uskratili vrijedna znanja nego da bi ih zaštitili od opasnosti. Svatko tko odluči da je spreman za idući korak spiritualnog razvoja, naći će odgovarajućeg Majstora pod čijim nadzorom može koristiti tajna znanja Yoge bez većih opasnosti. U mnogim ašramima je čak i učenicima istog Učitelja zabranjeno da međusobno pričaju o tehnikama koje su naučili. Ovakva zabrana ima za svrhu da da maksimalnu slobodu Majstoru da prilagodi vodstvo svakom učeniku pojedinačno. Tako npr. Ramakrishna je učenicima na istom spiritualnom nivou često davao oprečne savjete. Razlog je taj, da kako ne kreću svi iz istog mjesta, oni moraju ići u različitim smjerovima da bi stigli na isti Vrh. Jedna tehnika koja je korisna za Vas, može biti neprikladna ili štetna za drugoga.

Tajnovitost je često štit i od neprijateljstva, kao npr. u Srednjem Vijeku kada su ezoteričari bili progonjeni. Nedavanje visokog znanja neiniciranima, može biti i zaštita od njegovog iskrivljavanja. Ako ljudima niskog evolutivnog nivoa date u ruke svete spise, oni neće biti u stanju ispravno ih protumačiti ili prenijeti na druge. Zato je određenim staležima ili kastama bilo zabranjeno čitanje/proučavanje određenih Svetih spisa. Ideja je da se tokom vremena sačuva izvorno značenje spisa. Kada bi se znanje Yoge dijelilo bez restrikcija ono bi vrlo brzo bilo izopačeno.

Treba spomenuti da pored pozitivnih razloga za tajnost postoje i oni negativni. Oni su naročito izraženi u ovo današnje doba kada razni samozvani Učitelji mistificiranjem ili zamagljivanjem činjenica nastoje privući što veći broj naivnih radoznalaca. Tajnovitost im služi kao veo za njihovu nekompetentnost tako da je potrebno dobro razlučiti u svakom pojedinom slučaju, kada je tajnovitost opravdana a kada opet nije.

Prema bilješkama Swamija Brahmajnananande DAVORKA I NJEN SVIJET